fredag den 5. oktober 2007

En kommode flytter ind

Du får ret og jeg får fred

Absurd, underspillet og ironisk er igen nøgleordene i Erlend Loes seneste roman

Det sker næsten helt ubemærket! Hun besøger ham nogle gange, og pludselig er hun en dag flyttet ind med sin kommode. Hun snakker meget og især om, at man skal følge sin egen vej her i livet. Dette levemotto gælder åbenbart bare ikke hendes kæreste, for han gør bedst i at følge hendes hoved. Han forsøger at lytte interesseret til hendes lange enetaler, men indimellem må han overgive sig og falder i søvn. De bruger meget tid på at diskutere om de er forelskede i hinanden eller ej, hvilket i sig selv er absurd. På et tidspunkt beslutter han sig for at gå i svømmehal jævnligt, for der kan man da få lidt fred om ikke andet.

At rejse sammen, er den bedste måde at lære hinanden at kende på! På en togrejse gennem Europa kommer han endelig ud af sin apatiske dvaletilstand, gør oprør, og idyllen krakelerer. Stik hende en flad, får man lyst til at råbe. For mere øretæveindbydende kvindemenneske, skal man lede længe efter. Erlend Loe tegner i denne roman et rammende billede af et småborgerligt parforhold kendetegnet ved trivialiteter og ensformighed – med andre ord et ret almindeligt parforhold.

Umiddelbart lyder dette resume ikke særligt ophidsende. Men i det ”Loeske” univers er det netop ikke de store voldsomme hændelser, men hverdagsrealisme og personers handlemåder og særheder, der er i fokus. Et meget smukt symbol på romanens budskab er et maleri af en tændstikmand, der forsøger at fange en stor blå plet med en lille bitte ketsjer; angsten for meningsløsheden og en uovervindelige kamp for at bryde med hverdagstrivialiteterne.

”Kvinden flytter ind” er et kunststykke udi at fortælle en historie på en underspillet måde. Erlend Loe er kendt for at have en naiv skrivestil, hvilket kan forklares med at hovedpersonerne forholder sig meget naivt til tingene og hverdagshændelser overdrives, så de bliver absurde. Det er en spændende læseudfordring at fange alle nuancer og budskaber i Loes romaner, og det er bestemt underholdende undervejs.

Kvinden flytter ind er forfatterens debutroman, men i Danmark er hans 5 romaner oversat i forkert rækkefølge. Man kan med fordel starte med denne roman og læse de andre siden hen, for Erlend Loe bliver bare bedre og bedre!

Erlend Loe
Kvinden flytter ind
2007