lørdag den 18. september 2010

Projekt julesnaps påbegyndt


Man skal være ude i god tid, hvis man skal lave sin egen julesnaps. Ok indrømmet så er jeg i usædvanlig god tid, men jeg stod lige nogle med økologiske appelsiner, jeg ikke vidste hvad jeg skulle bruge til - og havde alle øvrige ingredienserne til denne fantastiske julesnaps.

Jeg har før lavet julesnaps efter denne opskrift og den bliver ret så god, hvis man vel at mærke kan lide kombinationen af kaffe, vanille og appelsin. For et par år siden nåede jeg næsten ikke engang selv at få smagt snapsen, før gæsterne havde tømt flasken - det må da siges at være en indikator for at den er god!

Den tager 40 dage at lave, og pt. er jeg ca. 2 uger inde i processen: blandingen står blot og trækker i en glasskål på køkkenbordet.

Julesnaps

1/2 fl klar Svendborg eller Brøndum
1 stang vanille
40 stk hugget sukker
40 kaffebønner
1 økologisk appelsin


Prik 40 huller i appelsinen og læg den i et glas med låg. Læg vaniliestangen, sukkeret og kaffebønner deri. Fyld op med snaps - appelsinen skal være dækket. Trækker i 40 dage. Snapsen filtreres og er klar til at blive hældt på en passende karaffel til glæde for julens gæster.

Jeg laver dobbelt portion... selvfølgelig ,-) Nej grunden er at ellers er der ikke nok væske til at dække appelsinen

Ingen kommentarer: