søndag den 5. oktober 2008

Bogens fremtid igen igen

Hvis der er noget, der kan skabe røre i disse for nogen næsten bogløse tider, så er det bogens fremtid. Faldt lige over dette indlæg på Informations hjemmeside. Se nederst.

Jeg synes ikke, at artiklens forfatter har styr på, hvad vi bibliotekarer mener med vores såkaldte 0-lister eller "3 års reglen" - det er jo ikke sådan at vi nødvendigvis smider bøgerne ud efter 3 år (der er noget, der hedder depoter!) Måske er vi bare ikke gode nok til at forklare for brugerne, at der er mere at komme efter end blot det de ser på hylderne?! Hele det interurbane system fordrer netop at kunne skaffe næsten alt hjem til den enkelte, ligesom jeg ikke tror, at "Vindens skygge" er i specielt fare for at ende på de glemte bøgers kirkegård de næste mange år. Ligestilling af materialerne kan være svært i et bibliotek, hvor bøgerne optager måske 75 % af pladsen.

Indlægget provokerer mig omkring påstanden om, at "bibliotekarer vil hellere lave alt muligt andet end at formidle bøger, som de mener fylder for meget på hylderne". Det handler jo ikke om materialeformen (siger en der elsker bøger i papirform), men om indholdet! Jeg er bestemt ikke fortaler for, at vi skal afskaffe bøgerne, og det er jeg ret sikker på heller ikke kommer til at ske!
Jeg er enig i indlægget omkring, at litteraturformidlingen bliver mindre med tiden på uddannelserne, og det er ærgerligt. Man er dog også nød til at se på de andre nye medietyper - stadig med samme indhold - som fortjener opmærksomhed og en plads i bibliotekerne! Det ene behøver ikke udelukke det andet, skulle jeg mene. Det er jo netop det, der menes med at ligestille materialerne.

Jeg skal ikke komme ind på bibliotekslukninger, og hvad biblioteket skal være fremover (værested, blockbuster, internetcafe og boghandel spørger artiklens forfatter), da det er en mangefacetteret diskussion, som ikke nødvendigvis behøver at have direkte med diskussionen om bøger vs. andre materialetyper at gøre.

Læs selv indlægget her - og smid en kommentar :-)


1 kommentar:

Anonym sagde ...

what happened to the other one?